Efektifitas Finger Painting Terhadap Perkembangan Motorik Halus Pada Anak Prasekolah : Literature Review

Authors

  • Erni Meliyana Program Studi Diploma Tiga Keperawatan, Universitas Muhammadiyah Pekajangan Pekalongan, Indonesia
  • Aida Rusmariana Program Studi Sarjana Keperawatan, Universitas Muhammadiyah Pekajangan Pekalongan, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.48144/prosiding.v1i.879

Abstract

Abstract
Preschool children are they who aged 3-6 years, and at that age they have enormous potential to optimize aspects of their development, including the development of fine motor skills. children need to be trained for fine motor skills from an early age because children's hand skills are a window of knowledge, one way to improve fine motor development in preschool children is by finger painting. The purpose of this study was to determine the effectiveness of finger painting activities to improve fine motor development in preschool children based on a literature review. The design of this study was a literature review of three articles from Google Scholar with keywords including finger painting, fine motor development, preschoolers, Denver II (Developmental Screening Test) and full text articles published at least in the last 5 years. The sample in this study is children aged 3-6 years. The results of the analysis of the characteristics of the respondents in the three articles were a total of 70 respondents. The average value of the increase in fine motor development before the intervention was 2.89 and after it were 4.39. The conclusion from this literature review is that finger painting activities are effective in increasing fine motor development in preschool children. It is suggested for the nurse to be able to implement and provide education especially for parents to do finger painting activities as an intervention to improve fine motor development in preschool children.
Keywords: Preschool children; denver II; Finger Painting; Fine motor development

Abstrak
Anak prasekolah adalah anak yang berusia 3-6 tahun, anak yang sudah memasuki usia tersebut mempunyai potensi yang sangat besar untuk mengoptimalkan aspek perkembangannya, termasuk perkembangan ketrampilan motorik halus. Sejak dini anak perlu dilatih untuk motorik halusnya karena ketrampilan tangan anak adalah jendela pengetahuan, salah satu cara untuk meningkatkan perkembangan motorik halus pada anak prasekolah yaitu dengan finger painting. Tujuan dari penulisan ini adalah untuk mengetahui efektifitas pemberian kegiatan finger painting untuk meningkatkan perkembangan motorik halus pada anak prasekolah berdasarkan literature review. Desain karya tulis ilmiah berupa literature review dari tiga artikel penelitian yang di dapat dari laman google scholar dengan kata kunci finger painting, perkembangan motorik halus, anak prasekolah, Denver II, berupa artikel fulltex dan minimal terbit 5 tahun terakhir. Sampel dalam penelitian ini yaitu anak yang berusia 3-6 tahun. Hasil analisa karakteristik responden dari tiga artikel berjumlah 70 responden. Nilai rata-rata peningkatan perkembangan motorik halus sebelum intervensi 2,89, setelah intervensi 4,39. Simpulan dari hasil literature review ini yaitu kegiatan finger painting terbukti efektif untuk meningkatkan perkembangan motorik halus pada anak usia prasekolah. Saran bagi perawat dapat menerapkan dan memberikan edukasi kepada orangtua untuk melakukan kegiatan finger painting sebagai salah satu intervensi untuk meningkatkan perkembangan motorik halus pada anak usia prasekolah.
Kata kunci: Anak Prasekolah; Denver II; Finger Painting; Perkembangan Motorik Halus

Downloads

Published

2021-12-16